EN BG RU
Размер на шрифта Отпечатай

„Богатите възможности” за избор ще отсеят качествените имоти”

 10/06/2008  „Богатите възможности” за избор ще отсеят качествените имоти”
Инж. Пламен Андреев, Управител на Планекс Холдинг пред сп. "Индекс Луксозни Имоти", бр. 6/2008

„Луксозна колекция” е името на редица обекти, които компанията „Планекс Холдинг” строи
по българското Черноморие. Сред тях са ваканционните компекси „Вила Алегра” и „Сплендид” и
жилищният „Бутик Резиденс”. Като управител на холдинг , който участва в целия строително
инвестиционен процес и повече от 15 години опит в бранша, инж. Пламен Андреев коментира
пазара на луксозни ваканционни имоти у нас, проблемите пред него и пътищата за
преодоляването му.


Луксозният курорт се „прави” за луксозните туристи – във високата ценова категория, което изисква всичко в курорта да бъде четири, пет и „повече” звезди, а това означава и добра локация, висок стандарт на средата, качество на обслужването и услугите, предоставяните забавления и развлечения. Може би, преди всичко, обаче, трябва да се постави дестинацията и нейния имидж като такава, предоставяща лукс. Мисля, че в момента у нас няма нито един луксозен курорт, с изключение на някои локални по-малки комплекси от по няколко хотела – „Ривиера”, до някъде – „Слънчев ден”, „Катарино” – от планинските.
Проблемите пред инвеститорите в туризма тепърва предстоят. Вече е ясно, че „мечтаният” ръст в цените на туристическия продукт след влизането ни в ЕС няма причина да се случи. По-вероятно е обратното. От това следва ниска доходност, провал на бизнес плана, невъзможност да се обслужват взетите кредити и т.н. Не случайно масово започна процес на преустройство на хотели в курортните комплекси в жилища и продажбата им „на парче”. Доколко успешно се продават и като жилища също се съмнявам. Както най-лошата хотелска стая е „празната”, така и най-лошата ваканционна сграда – е „тъмната”. При огромното предлагане на ваканционни имоти в момента, ще бъдат необходими години за саморегулиране на пазара. Ще има и „пострадали”, на които „пазарната реанимация” няма да помогне, дори и продажбите под себестойността. За съжаление в България няма наложени изисквания за елементарна естетика в изграждането дори и на градската среда, а в курортите ни наличната инфраструктура, плажовете, пистите, обслужващите сгради и т.н. са в пъти по-малко спрямо броя на леглата в построените хотели и ваканционни имоти.
Все пак, макар и стеснен - пазар за ваканционни имоти има. Само, че той в момента и в близко бъдеще ще дава  преимущество на купувача. „Богатите възможности” за избор ще отсеят качествените имоти от тези, направени на принципа  - „минимална себестойност – максимална цена”. Ще се предпочитат завършените обекти, пред тези в строеж, първа линия – преди останалите, „изгодните бонуси и екстри”, които продавачите ще се наложи да правят до постигането на „разумната цена”.
Като локация,  смятам, че опазването на Северното Черноморие от презастрояване – ще му даде повече шансове спрямо юга. И най-вече с развитието и въвеждането в експлоатация на голф игрищата – сериозно и добре платено занимание за туристи над средно ниво.
Без да отричам изцяло морските и планински курорти, имайки предвид факта, че почти не останаха възможности за комплексно изграждане на нови луксозни курорти, смятам, че перспектива има в комбинациите „СПА – море /планина/” и „голф – море /планина/”, още по-добра „голф - СПА – море /планина/”. Но моля – не пропускайте термина „комплексно изграждане” – без ясна цялостна концепция, създаване и спазване на правила, „внимание към детайла” в изграждането и експлоатацията, без „дребни сметки” – луксозно обитаване не може да се получи.

JS-XII_T6_0003c.jpg Корал Резиденс, Варна Град:Варна Тип:жилищен комплекс Етап:в строеж
TIFF_Sundance_3D_day_11.jpg Сънденс Резиденс Град:София Тип:жилищен комплекс Етап:в строеж